Virtual Reality med fokus på erhvervsuddannelser: Konference d. 29. januar 2020

Virtual Reality kan tage dig steder hen, du normalt ikke kan komme – vise dig ting, du normalt ikke kan se – lade dig prøve ting, du normalt ikke kan prøve – men hvordan kan det så udnyttes i undervisningssammenhæng?

Med et overordnet fokus på erhvervsuddannelserne var det temaet for den VR-konference, VIFIN afholdt i regi af Foreningen for Fleksibel Uddannelse I Danmark (FLUID) i slutningen af januar. Her var Gunver Majgaard fra SDU, Søren Møller fra CIU, Thomas Hansen fra VIFIN og andre speakere (se fuldt program samt præsentationer her) inviteret til at komme med deres bud på, hvad VR kan skabe af merværdi i en undervisningssituation.

Emnet blev belyst både fra den forskningsmæssige side (SDU) - hvad ved vi efterhånden om effekten af VR? Fra den praktiske side - hvordan får vi en cost-benefit-situation til at hænge sammen, når vi skal købe dyrt grej, der skal give en konkret effekt (Virsabi & TEC Aviation)? Og fra den eksperimenterende side – hvad nu hvis vi bygger det her og bruger det sådan her (VIFIN, CIU, SOSU FVH)?  Der kom mange gode pointer og diskussioner i løbet af dagen, hvor de fleste holdninger nok kan opsummeres i: 

VR er interessant, fordi det kan
  • tage dig steder hen, du normalt ikke kan komme  
  • vise dig ting, du normalt ikke kan se 
  • lade dig prøve ting, du normalt ikke kan prøve
VR bør bruges, når virkeligheden er
  • umulig
  • for farlig
  • for dyr

 

Kontakt

  • Skolegade 1, 7100 Vejle
  • +45 7681 3882
  • 579 80 06 36 13 35
  • 29 18 99 00

Vælg sprog

Søg i VIFIN

Tillad cookies

EU e-Privacy Directive

Denne side bruger cookies til bl.a. at godkende brugere der skal logge ind og navigation. Klik 'Ja tak' for at acceptere, ellers klik 'Nej tak'.

Mere om EUs Persondataforordning

Du har afvist at gemme cookies. Du kan lave denne beslutning om.

Du har tilladt at vores hjemmeside gemmer cookies. Denne beslutning kan du lave om.

VIFINs Persondatapolitik

Læs VIFINs politik for datahåndtering her.