Samfund og Resiliens - Afsluttede
Challenges of the Region: Depopulation Control, Development – best practices (DeCoDe)
Formål
Formålet med projektet er at udveksle strategier og gode praksisser omkring affolkningsproblematikker og diskutere, hvordan yderområder kan gøres attraktive.
Læs mere: Challenges of the Region: Depopulation Control, Development – best practices (DeCoDe)
ARTEM
Formål
I ARTEM-projektet udvikles et nytænkende træningsforløb, der sigter mod at styrke interkulturelle kompetencer hos fagfolk eller frivillige, der arbejder med flygtninge/indvandrere, og mod at fremme kompetencer hos flygtninge/indvandrere, så de bedre kan inkluderes i deres nye lokalsamfund.
D-Learning
Formål
Designtænkning anvendes normalt som metode til praktisk og kreativ løsning af problemer. D-Learning (Design Thinking as a Means to innovative Product Development in Adult Learning) vil tilpasse og overføre metodikken fra designtænkning til voksenuddannelsesinstitutioner.
PRISMA
Formål
Formålet med PRISMA (Participation Rather Than Integration of Migrant Communities in Adult Learning) er at diskutere og udveksle god praksis i forhold til aktiv, strategisk inddragelse af flygtninge og indvandrere i planlægningen af undervisningen på voksenuddannelsesområdet.
EU Awareness
Formål
Projektet ønsker at styrke det europæiske medborgerskab ved at få en bedre forståelse af borgernes EU-skepsis samt oplyse og skabe debat om EU.
Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
Formål
Stronger Together – Prevention of Radicalization in Schools vil hjælpe med at forebygge radikalisering blandt elever i 10-12-årsalderen ved at udvikle et undervisningsmateriale, der består af fem moduler og et digitalt brætspil.
Læs mere: Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
KNOW-HUBs
Formål
Projektet videreudvikler og tester konceptet ”3M: Mødested, Mediator, Motor” som en metode til at gøre voksenuddannelsescentre til videns- og innovationscentre i landdistrikter.
Skolen for alle
Formål
”Skolen for alle” er et pilotprojekt, der har fokus på forældre, som har dansk som andetsprog, og som har børn, der går eller skal gå i skole. Projektet skal støtte forældrene i at forstå den danske skolemodel og i at kommunikere med skolen.
AMARE-EU
Formål
AMARE-EU (Adoption of Multicultural Approaches towards Resilience Enhancement in EU) har til formål at skabe opmærksomhed om byers resiliens og udvikle konkrete løsninger til at involvere og informere de borgere, der grundet sociale, sproglige, økonomiske og kulturelle faktorer er i alvorlig risiko i tilfælde af en naturkatastrofe.
CRISCO
Formål
Formålet med CRISCO (Crossroad of the Regions – fostering involvement of all citizens in local life to improve social cohesion) er at skabe og inspirere til initiativer, der kan fremme social inklusion, ved at styrke den gensidige forståelse og interkulturelle dialog, bl.a. gennem en højere grad af involvering af alle borgere i lokalsamfundet.
The Learning Society
Formål
Formålet med projektet er at etablere et tværsektorielt og tværregionalt samarbejde mellem partnere i Island, Norge, Danmark og Estland. Partnerne vil eksperimentere med at udvikle nye, resiliente og mere fleksible og justerbare læringsformater, som passer til det fremtidige samfunds forhold, hvor livslang læring er endnu mere nødvendig, end det er i dag.
EPICURO
Formål
EPICURO (European Partnership for Innovative Cities within an Urban Resilience Outlook) er et projekt, der vil styrke byers resiliens, bl.a. med udgangspunkt i FN’s internationale strategi for katastrofereduktion.
Welcome
Formål
Formålet med projektet Welcome (Welcome to Universities and Higher Education) er skabe bedre adgang til længere videregående uddannelser for flygtninge, som allerede har uddannelse eller kvalifikationer fra deres hjemlande.
ELAINE
Formål
Formålet med ELAINE (European Local Authorities Integration Network) er via konferencer at udveksle erfaringer og best practices både lokalt, nationalt og internationalt inden for forskellige emner på integrationsområdet.
SMR
Formål
SMR (Smart Mature Resilience) er et projekt, der vil udvikle guidelines til resilient håndtering af fremtidige menneskeskabte katastrofer og naturkatastrofer ved hjælp af tre pilotprojekter, der dækker forskellige sektorer som sikkerhed, klima og sociale processer.
LADDER
Formål
Formålet med LADDER (Local Authorities as Drivers for Development, Education and Raising-awareness) er at støtte tiltag, der øger bevidstheden om og fremmer undervisning i udviklingsspørgsmål blandt lokale myndigheder og civilsamfundsorganisationer i Europa.
DECIDE
Formål
Projektet DECIDE (DEmocratic Compact: Improving Democracy in Europe) består af et tematisk netværk af byer, som sammen arbejder på at udvikle en samling af indsatser, som i Europa kan bidrage til at øge kvaliteten af demokrati og medborgerskab.
Smart U Vejle
Formål
Projektet handler overordnet om at knytte universiteters undervisning og forskning til Vejle. Ideen er at give lettere og mere målrettet adgang til universitetsaktiviteter som mastermoduler og online undervisning, forskningssamarbejde, studievejledning og gode praktikforløb.
Elders in Action
Formål
Det europæiske projekt "Elders in Action" havde til formål at samle borgerne i fem europæiske lande og deres repræsentanter med henblik på at dele og diskutere god praksis, ideer og innovative værktøjer for at fremme fælles tiltag vedrørende aktiv aldring.
Youth Fight for Democracy
Formål
Youth Fight for Democracy havde til formål at engagere udsatte unge og minoriteter i emnerne demokrati og aktiv samfundsdeltagelse. Det var et EU-projekt, som VIFIN og SSP Vejle indgik i sammen med organisationer i landene Bulgarien, Cypern, Grækenland, Italien, Litauen og Polen.
Inclusion Power
Formål
Dette projekt udsprang af projektet PAV, der som støttet af EU’s Equal-program skulle videregive erfaringer fra projektet i to transnationale partnerskaber. Det ene partnerskab var Inclusion Power. Fokus i partnerskabet var på udveksling af erfaringer i forhold til at skabe social inklusion af svage grupper.
Wide Incorporation of Social Education of Adults from Nordic Baltic Peripheral Areas (WISE)
Formål
Formålet var at skabe et netværk med fokus på socio-kulturel undervisning af voksne fra yderområderne i de nordiske og baltiske lande.
Police’s Itineraries in the Multi-Professional Network for the Prevention of Juvenile Delinquency (ITER)
Formål
Formålet var at udvikle redskaber til forebyggelse af kriminalitet blandt unge.
Focus Integration
Formål
Projektet ønskede at øge den fælles viden om det integrationsarbejde, som bliver foretaget af indvandrerorganisationer. Projektet fokuserede på selvhjælpsorganisationer som den overordnede metode til at styrke og udvikle integrationen af indvandrere fra tredjeverdenslande.
Vejen Frem
Formål
Projektet ønskede at sætte fokus på succeshistorier fortalt af en gruppe indvandrere og flygtninge, der er kommet til Danmark som voksne.