Publikationer
Trykte publikationer kan rekvireres ved henvendelse til VIFIN:
Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. : 7681 3880
E-mail:
Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Publikationerne er gratis, medmindre andet er anført.
For alle trykte publikationer gælder det, at der skal betale porto for forsendelse.
Spice Catalog
Spice Catalog - Taste Different (2014) – er et krydderikatalog, hvor man kan læse om forskellige krydderiers smag, anvendelse, historiske oprindelse samt få en ’fun fact’ om krydderiet.
CookBook
Cookbook: Traditional & Modern recipes from Women Living in Bulgaria, Denmark, Germany, Spain, Turkey and the United Kingdom (2013) - er en kogebog, der er produceret i projektet WI-CaN.
Sprog fra vuggen
Sprog fra vuggen (2008) – bog og tilhørende CD med vuggeviser fra Tyrkiet, Danmark, Grækenland, Tjekkiet, England, Italien og Rumænien samt CD-ROM med interaktive læringsspil og animerede vuggeviser.
Dannelse i en digital og global verden
Dannelse i en digital og global verden – digitale redskaber skal understøtte barnets lærings- og dannelsesproces (2015). Af Klaus Thestrup, Maren Pilegård Andersen, Carsten Jessen, Jacob Knudsen og Kjetil Sandvik.
Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde
Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde (2012) – er en publikation, der bl.a. beskriver nogle eksempler på anvendelse af mobiltelefonen i dansk- og matematikundervisning.
Læs mere: Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde
”Vurdering af it-materialer – til dansk som andetsprog for voksne”
”Vurdering af it-materialer – til dansk som andetsprog for voksne”. Af Mads Bo-Kristensen, bragt i Sprogforum (2005) udgivet af Aarhus Universitetsforlag
Læs mere: ”Vurdering af it-materialer – til dansk som andetsprog for voksne”
”Når voksne e-lærer”
”Når voksne e-lærer”. Af Mads Bo-Kristensen, bragt på Linqx (2006)
”Skriften på skærmen: Om underviserens kompetencer i online miljøer”.
”Skriften på skærmen: Om underviserens kompetencer i online miljøer”. Af Mads Bo-Kristensen og Herluf Schelde, bragt i Sprogforum (2006) udgivet af Aarhus <universitetsforlag
Læs mere: ”Skriften på skærmen: Om underviserens kompetencer i online miljøer”.
”Dansk på mobilen”
”Dansk på mobilen”. Af Mads Bo-Kristensen og Lene Rybner, bragt i Sprogforum (2006) udgivet af Aarhus Universitetsforlag
”M-læring i dansk som andetsprog”
”M-læring i dansk som andetsprog”. Af Lene Rybner og Mads Bo-Kristensen, bragt i FOKUS (2007)
”Nettet og mobilen – nye udfordringer af underviseres IT-praksis”
”Nettet og mobilen – nye udfordringer af underviseres IT-praksis”. Af Mads Bo-Kristensen, bragt i FOKUS (2007)
Læs mere: ”Nettet og mobilen – nye udfordringer af underviseres IT-praksis”
Promoting ICT Learning Processes in Europe (2008)
Promoting ICT Learning Processes in Europe (2008) – en undersøgelse af voksnes barrierer for at anvende IT.
”Når andetsprogsunderviseren går online: Om ændringer i professionsidentitet”
”Når andetsprogsunderviseren går online: Om ændringer i professionsidentitet”. Af Mads Bo-Kristensen, bragt i Sprogforum (2008) udgivet af Aarhus Universitetsforlag
Læs mere: ”Når andetsprogsunderviseren går online: Om ændringer i professionsidentitet”
”E-læring, andetsprog og integration”
”E-læring, andetsprog og integration”. Af Mads Bo-Kristensen, bragt i Sprogforum (2009) udgivet af Aarhus Universitetsforlag
”Mobile city- og sprogguides”
”Mobile city- og sprogguides”. Af Mads Bo-Kristensen, Niels-Ole Ankerstjerne, Chresteria Neutzsky-Wulff og Herluf Schelde, bragt i Læring og Medier (2009)
E-learning to Live in a dynamic Europe
E-learning to Live in a dynamic Europe (2010) – rapport fra et EU-projekt, der havde fokus på at udvikle tværgående kompetencer inden for digital teknologi, interkulturel forståelse og adgang til arbejdsmarkedet hos voksne.
Challenges for Mobile Learning
”Challenges for Mobile Learning – Designing for Learner Generated Authenticity”. Af Mads Bo-Kristensen og Lisa Gjedde, udgivelse i forbindelse med mLearn2010 – 9th World Conference on Mobile and Contextual Learning (2010)
”På vej mod den digitale skole”
”På vej mod den digitale skole”.Af Mads Bo-Kristensen, bragt på www.e-ledelse.net (2011)
Evaluering af projekt MobiSticks
Evaluering af projekt MobiSticks (2011). Projektet udforskede mulighederne med at anvende 2D-koder i undervisning og formidling.
Handbook - Ready for Europe
Handbook – Ready for Europe. Vocational Training for the Public Service (2014) – er en håndbog med undervisningsplaner og -materiale til undervisning af kommunale medarbejdere i emner, der er centrale for at styre internationale partnerskabsprojekter.
Learning by Doing
Learning by Doing – Best Practices on Integration of Migrants to the Labour Market (2005)
CoastLinks: Toolbox for Integration of Migrants
CoastLinks: Toolbox for Integration of Migrants (2005) – giver eksempler på succesfulde initiativer til at tiltrække og fastholde immigranter på arbejdsmarkedet i Danmark, Tyskland og Italien.
CoastLinks: Labour Integration of Migrants in Denmark, Germany and Italy
CoastLinks: Labour Integration of Migrants in Denmark, Germany and Italy (2005) – giver et overblik over de barrierer, der kan være for immigranter i forhold til at få adgang til og fastholdes på arbejdsmarkedet.
Læs mere: CoastLinks: Labour Integration of Migrants in Denmark, Germany and Italy
Vejen Frem
Vejen Frem (2006) – en bog der giver 12 immigranters (rollemodellers) livshistorie og deres indgang til det danske arbejdsmarked og den danske kultur.
Integration af tosprogede på arbejdsmarkedet samt indlæring af og undervisning i dansk som andetsprog
Integration af tosprogede på arbejdsmarkedet samt indlæring af og undervisning i dansk som andetsprog – en spørgeskemaundersøgelse om forventninger og holdninger blandt virksomheder, sprogcenterkursister og -undervisere på Fyn (2006)
Ud af min arbejdsplads
Ud af min arbejdsplads – er det det signal vi sender til nye medarbejdere? (2007) – giver en introduktion til mangfoldighedsledelse, råd til forberedelsen af arbejdet med mangfoldighed og til rekruttering og fastholdelse.
Kvinder med anden etnisk baggrund uden for arbejdsmarkedet i Vejle
Kvinder med anden etnisk baggrund uden for arbejdsmarkedet i Vejle – ressourcer, fremtidsperspektiver og barrierer (2007)
Læs mere: Kvinder med anden etnisk baggrund uden for arbejdsmarkedet i Vejle
Vejledning af etniske iværksættere
Vejledning af etniske iværksættere (2007) – er en pixibog til iværksætterkonsulenter med best practice-erfaringer.
Senior@work
Senior@work (2008) – en undersøgelse af hvordan man i fire europæiske lande (Italien, Belgien, Irland og Danmark) på lokalt niveau har arbejdet for at fastholde ældre på arbejdsmarkedet.
Better Jobs for 50 Plus
Better Jobs for 50 Plus (2010) – er en projektrapport, der giver indblik i de vilkår, der er på arbejdsmarkedet for personer over 50 år i Italien, Ungarn, Danmark, England og Malta.
Inspirationskatalog. Dannelse gennem filosofiske samtaler – et fundament for fremtidens børn
Inspirationskatalog. Dannelse gennem filosofiske samtaler – et fundament for fremtidens børn (2019) – er en samling af korte beskrivelser af aktiviteter til at skabe tidlig læring og dannelse, afprøvet i daginstitutioner i Vejle.
Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag
Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag – et inspirationskatalog for dagtilbud (2018) – er baseret på et aktionslæringsprojekt støttet af BUPL’s Udviklingspulje, gennemført i perioden 2017-2018.
Læs mere: Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag
Dannelse i en digital og global verden
Dannelse i en digital og global verden – digitale redskaber skal understøtte barnets lærings- og dannelsesproces (2015). Af Klaus Thestrup, Maren Pilegård Andersen, Carsten Jessen, Jacob Knudsen og Kjetil Sandvik.
Evaluering. Lektiecafeen på Nørremarksskolen
Evaluering. Lektiecafeen på Nørremarksskolen (2005) – undersøger lektiecafeens struktur, processer og resultater.
Se evaluering her.
Evaluering. Modtageklassestrukturen ved Vejle Kommunale Skolevæsen
Evaluering. Modtageklassestrukturen ved Vejle Kommunale Skolevæsen (2006)
Læs mere: Evaluering. Modtageklassestrukturen ved Vejle Kommunale Skolevæsen
Evaluering. Tjansen – et job- og uddannelsesprojekt for unge
Evaluering. Tjansen – et job- og uddannelsesprojekt for unge (2006). Projektet består af tre dele: Lommepengeprojekt for unge i alderen 13-14 år i Løget By og på Nørremarken;
Læs mere: Evaluering. Tjansen – et job- og uddannelsesprojekt for unge
Unges trivsel og sundhedsadfærd
Unges trivsel og sundhedsadfærd (2007) – er en kvantitativ undersøgelse af trivsel og sundhedsadfærd blandt unge mellem 13 og 20 år i Vejle Kommune.
Evaluering. Den socialfaglige funktion på Nørremarken
Evaluering. Den socialfaglige funktion på Nørremarken (2007). På baggrund af de forhold der begrundede ansættelsen af en socialfaglig medarbejder, fokuserer rapporten på, hvordan medarbejdere på skolen og i institutionerne samt samarbejdsparter på Nørremarken oplevede den socialfaglige medarbejders indsats.
Læs mere: Evaluering. Den socialfaglige funktion på Nørremarken
Evaluering. Tjansen – principper og metoder
Evaluering. Tjansen – principper og metoder (2007). Projektet består af tre dele: Lommepengeprojekt for unge i alderen 13-14 år i Løget By og på Nørremarken;
Lektiebogen
Lektiebogen (2008) – giver information om de muligheder, der findes for at støtte børn og unge i deres lektielæsning.
Tjansen. Evaluering af tredje projektår og slutevaluering
Tjansen. Evaluering af tredje projektår og slutevaluering (2009).Projektet består af tre dele: Lommepengeprojekt for unge i alderen 13-14 år i Løget By og på Nørremarken;
Læs mere: Tjansen. Evaluering af tredje projektår og slutevaluering
Evaluering af Etniske opsøger unge etniske minoriteter
Evaluering af Etniske opsøger unge etniske minoriteter (2009). Projektet, der blev gennemført af SSP Vejle, benyttede en involverende og opsøgende socialpædagogisk metode til at skabe kontakten til de unge etniske minoriteter og deres familier.
Læs mere: Evaluering af Etniske opsøger unge etniske minoriteter
Ungeundersøgelse
Ungeundersøgelse – Vejle ’09 (2010) – er en kvantitativ undersøgelse af trivsel, sundhedsadfærd, spillevaner, lovovertrædelser, sexvaner og uddannelsesvalg blandt de ældste folkeskoleelever og de yngste elever på ungdomsuddannelserne i Vejle Kommune.
Practical Guide
Practical Guide – Police’s Itineraries in the Multi-Professional Network for the Prevention of Juvenile Delinquency (2010)
Sprog fra vuggen
Sprog fra vuggen (2008) – bog og tilhørende CD med vuggeviser fra Tyrkiet, Danmark, Grækenland, Tjekkiet, England, Italien og Rumænien samt CD-ROM med interaktive læringsspil og animerede vuggeviser.
Vejle - byen af resiliente løsninger
Vejle - byen af resiliente løsninger (2018) beskriver syv nytænkende og værdiskabende projekter, som Vejle Kommune, Vejle Spildevand, Spinderihallerne, Green Tech Center, Teknik & Miljø og VIFIN har været med til at igangsætte. Projekterne har åbnet muligheder for fremtidens resiliensarbejde i Vejle by og Danmark såvel som i Europa.
Best Practice Indicators for Resilience Initiatives and Pilot Test Report
Best Practice Indicators for Resilience Initiatives and Pilot Test Report (2018) - er en samling af gode praksisser inden for resiliens i de byer, der deltog i EPICURO-projektet, samt en opsummering af byernes pilotprojekter.
Læs mere: Best Practice Indicators for Resilience Initiatives and Pilot Test Report
European Resilience Management Guideline
The European Resilience Management Guideline (2018) - er en vejledning til processer og værktøjer i forhold til at skabe mere resiliente byer.
Recommendations for developing a resilient learning society
Recommendations for developing a resilient learning society - developed in the Nordplus Horizontal project The Learning Society (2018) - er en rapport, som beskriver erfaringerne fra projektet The Learning Society. Projektets formål var at eksperimentere med nye og mere fleksible læringsformater.
Læs mere: Recommendations for developing a resilient learning society
Democratic Compact: Improving Democracy in Europe
Democratic Compact: Improving Democracy in Europe (2015) er et katalog med anbefalelsesværdige og afprøvede metoder til involvering af medborgere i demokratiske beslutninger på lokalt og regionalt niveau.