Igangværende projekter


IMPACT

Formål
Inclusion Matters: Using Performance Arts Towards Cohesion and Tolerance (IMPACT) har til formål at skabe dialog og bygge bro mellem lokalsamfund og flygtninge, asylansøgere og migranter ved hjælp af performance art.

Læs mere: IMPACT


ARTinLAN

Formål
ArtinLan (A Global Virtual Village for Languages & Art) vil udvikle en læringsmetode, som inddrager kunst i fremmedsprogstimerne i folkeskolens yngste klasser. Ved at skabe et internationalt lærernetværk til at udveksle erfaringer og inspirere til at prøve kunstaktiviteter i klassen, sigter ARTinLAN mod at fange unge elevers motivation for at lære fremmede sprog gennem kunstneriske aktiviteter såsom dans, musik, maling, teater mv.

Læs mere: ARTinLAN


ARTEM


Formål
I ARTEM-projektet udvikles et nytænkende træningsforløb, der sigter mod at styrke interkulturelle kompetencer hos fagfolk eller frivillige, der arbejder med flygtninge/indvandrere, og mod at fremme kompetencer hos flygtninge/indvandrere, så de bedre kan inkluderes i deres nye lokalsamfund.

Læs mere: ARTEM


IRENE

 

Formål
IRENE (Increase the empoweRment of adults and migrants with spEcific learNing disordErs) har til formål at strukturere og afprøve en metode, der gennem selvstudier skal lette læring af et fremmed- eller andetsprog hos voksne med indlæringsvanskeligheder, herunder indvandrere.

Læs mere: IRENE


Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability

 

Formål
Projektet vil afprøve Virtual Reality-teknologien som metode til at øge flygtninge og indvandreres sproglæring og digitale kompetencer.

Læs mere: Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability


V-PAL

Formål
V-PAL (Video-Based Peer Practice Among Language Teachers) vil gøre det muligt for sprogundervisere at bruge videooptagelser i deres kompetenceudvikling og kvalitetsforbedring af deres undervisning. Målgruppen er lærere, som underviser voksne i andet- eller fremmedsprog.

Læs mere: V-PAL


Skolen for alle

Formål
”Skolen for alle” er et pilotprojekt, der har fokus på forældre, som har dansk som andetsprog, og som har børn, der går eller skal gå i skole. Projektet skal støtte forældrene i at forstå den danske skolemodel og i at kommunikere med skolen. 

Læs mere: Skolen for alle


"Signs" Goes North

Formål
"
Signs" goes North arbejder overordnet med at udvikle en innovativ model til at styrke kulturel diversitet og social inklusion. Via visuelle repræsentationer og ’digital storytelling’ vil nyankomne flygtninge og immigranter få en indgang til sprog og kultur, ligesom lokalbefolkningen vil blive introduceret til de nyankomnes kulturer og sprog.

Læs mere: "Signs" Goes North


Hunt for Europe

Formål
EUROSIM (Hunt for Europe: Using Language Simulator in Culture & Language Integrated Learning) har til formål at støtte op om og styrke læringen af forskellige europæiske sprog og kulturer, og promovere europæiske sprog og kulturel forskelligartethed.

Læs mere: Hunt for Europe


Nordens dage

Formål
Med Nordens Dage ønsker vi at vække en interesse og nysgerrighed for Norden. Vi giver eleverne et større indblik i Nordens historie, geografi og den aktuelle hverdag.

Læs mere: Nordens dage


Nordlinjen



Formål

Projekt Nordlinjen handler om at være ung i Færøerne, Island, Grønland og Danmark. Det overordnede mål er at skabe en større bevidsthed og en større indsigt i det fællesskab, som de unge er en del af.

Læs mere: Nordlinjen


Nordpiloterne



Formål
Projektet handler om nabosprogsundervisning i folkeskolernes 5., 6. og 7. klasser. Nabosprogsundervisning anses som en genvej til fremmedsprogsundervisning, idet det åbner for nye muligheder for at arbejde med en sproglig opmærksomhed og mulighed for gennem ”det fremmede” at blive mere bevidst om eget sprog og egen kultur.

Læs mere: Nordpiloterne


Social Inclusion of People with Autism Spectrum Syndrome through Virtual Reality

Formål
Projektet ’Social Inclusion of People with Autism Spectrum Syndrome through Virtual Reality’ (VRAA) har til formål at fremme den sociale inklusion af personer inden for autismespektret igennem brugen af VR-værktøjer. VR-værktøjerne udvikles af unge, der selv har autisme.

Læs mere: Social Inclusion of People with Autism Spectrum Syndrome through Virtual Reality


MESI


Formål
MESI (Migrant Entrepreneurship for Social Inclusion) har til formål at give vejledere, undervisere og andre fagfolk kompetencer og værktøjer til at engagere og støtte flygtninge og indvandrere i at blive iværksættere. Blandt andet skal fagfolkene have større viden om udformning af opsøgende aktiviteter.

Læs mere: MESI


Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability

 

Formål
Projektet vil afprøve Virtual Reality-teknologien som metode til at øge flygtninge og indvandreres sproglæring og digitale kompetencer.

Læs mere: Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability


EMBRACE


Formål

Projektet EMBRACE (Enhancement of Migrants aBilities and Recognition of their Acquired Competences, in Europe) vil udvikle og afprøve en metode til at identificere og validere færdigheder og kompetencer erhvervet af indvandrere i deres hjemlande, særligt inden for fødevare- og landbrugsområdet.

Læs mere: EMBRACE


MigrAID

Formål
Formålet med MigrAID (Educating Social Partners Towards Ethnic Diversity in SMEs) er at hjælpe sociale aktører, bl.a. fagforeninger og arbejdsgiverforeninger, til at få mere og bedre viden om etnisk diversitet på arbejdsmarkedet og om, hvordan de kan håndtere ulighed og konflikter som følge deraf.

Læs mere: MigrAID


21C-SDG

Formål
21C-SDG (21st Century Skills in the Context of UN’s Social Development Goals for Pupils) har til formål at fremme kompetencer, som er essentielle for unges udvikling og succes i det 21. århundrede. Det er kompetencer som entreprenørskab, kritisk tænkning, mediekendskab og kreativ problemløsning. 

Læs mere: 21C-SDG


Who Conducts the Orchestra

Formål
Projektet ‘Who Conducts the Orchestra: A Shared Responsibility of Parents, Teachers & Pedagogues in Children’s Education’ har til formål at forbedre samarbejdet mellem lærere, pædagoger og forældre, herunder skabe større opmærksomhed om betydningen af forældres engagement i deres børns uddannelse.

Læs mere: Who Conducts the Orchestra


FACE

Formål
Formålet med FACE er at forbedre viden og udvikle nye værktøjer til håndtering af online mobning blandt børn og teenagere.

Læs mere: FACE


Samarbejde med Mølholm Skole og CSV Vejle

I skoleåret 2018/2019 udvikler og implementerer VIFIN i samarbejde med Mølholm Skole og CSV Vejle (Center for specialundervisning til voksne og unge) et nyt undervisningskoncept til specialklasser på mellemtrinnet. 

Læs mere: Samarbejde med Mølholm Skole og CSV Vejle


ARTinLAN

Formål
ArtinLan (A Global Virtual Village for Languages & Art) vil udvikle en læringsmetode, som inddrager kunst i fremmedsprogstimerne i folkeskolens yngste klasser. Ved at skabe et internationalt lærernetværk til at udveksle erfaringer og inspirere til at prøve kunstaktiviteter i klassen, sigter ARTinLAN mod at fange unge elevers motivation for at lære fremmede sprog gennem kunstneriske aktiviteter såsom dans, musik, maling, teater mv.

Læs mere: ARTinLAN


No Alternative Facts

Formål
No Alternative Facts har til formål at give unge i alderen 15-25 år de kritiske færdigheder, der er nødvendige for at lære at skelne imellem propaganda og informationskilder, man kan have tillid til på internettet.

Læs mere: No Alternative Facts


SEEDS

Formål
Projektet SEEDS (Social Entrepreneurship Empowering Development in Preschools) har til formål at udvikle en europæisk pædagogik rettet mod det 21. århundrede og de kompetencer, vores børn får brug for at lære for at kunne være velfungerende borgere og individer i fremtidens samfund.

Læs mere: SEEDS


Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools

Formål
Stronger Together – Prevention of Radicalization in Schools vil hjælpe med at forebygge radikalisering blandt elever i 10-12-årsalderen ved at udvikle et undervisningsmateriale, der består af fem moduler og et digitalt brætspil.

Læs mere: Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools

Kontakt

  • Banegårdspladsen 6, 1. sal, 7100 Vejle
  • +45 7681 3880
  • 579 80 06 36 13 35
  • 29 18 99 00

Vælg sprog

Søg i VIFIN

Tillad cookies

EU e-Privacy Directive

Denne side bruger cookies til bl.a. at godkende brugere der skal logge ind og navigation. Klik 'Ja tak' for at acceptere, ellers klik 'Nej tak'.

Mere om EUs Persondataforordning

Du har afvist at gemme cookies. Du kan lave denne beslutning om.

Du har tilladt at vores hjemmeside gemmer cookies. Denne beslutning kan du lave om.

VIFINs Persondatapolitik

Læs VIFINs politik for datahåndtering her.