Børn og unge - Afsluttede
Dannelse gennem filosofiske samtaler
Formål
Projektet "Dannelse gennem filosofiske samtaler i dagtilbud - et fundament for fremtidens børn" er en del af en bredere strategisk proces i Vejle Kommune om en målrettet styrkelse af tidlig læring og dannelse i dagtilbud.
ARTinLAN
Formål
ArtinLan (A Global Virtual Village for Languages & Art) vil udvikle en læringsmetode, som inddrager kunst i fremmedsprogstimerne i folkeskolens yngste klasser. Ved at skabe et internationalt lærernetværk til at udveksle erfaringer og inspirere til at prøve kunstaktiviteter i klassen, sigter ARTinLAN mod at fange unge elevers motivation for at lære fremmede sprog gennem kunstneriske aktiviteter såsom dans, musik, maling, teater mv.
No Alternative Facts
Formål
No Alternative Facts har til formål at give unge i alderen 15-25 år de kritiske færdigheder, der er nødvendige for at lære at skelne imellem propaganda og informationskilder, man kan have tillid til på internettet.
SEEDS
Formål
Projektet SEEDS (Social Entrepreneurship Empowering Development in Preschools) har til formål at udvikle en europæisk pædagogik rettet mod det 21. århundrede og de kompetencer, vores børn får brug for at lære for at kunne være velfungerende borgere og individer i fremtidens samfund.
Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
Formål
Stronger Together – Prevention of Radicalization in Schools vil hjælpe med at forebygge radikalisering blandt elever i 10-12-årsalderen ved at udvikle et undervisningsmateriale, der består af fem moduler og et digitalt brætspil.
Læs mere: Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
Samarbejde med Mølholm Skole og CSV Vejle
I skoleåret 2018/2019 udvikler og implementerer VIFIN i samarbejde med Mølholm Skole og CSV Vejle (Center for specialundervisning til voksne og unge) et nyt undervisningskoncept til specialklasser på mellemtrinnet.
QuaMMELOT
Formål
Formålet med QuaMMELOT (Qualification for Minor Migrants Education and Learning Open access - Online Teacher-training) er at indsamle viden og udvikle undervisningsværktøjer til inklusion af nyankomne tosprogede elever i almene klasser.
Tidlig læring i dagtilbud
Formål
Projektet "Tidlig læring i dagtilbud – inkluderende læringsmiljøer på barnets præmisser" er en del af en bredere strategisk proces i Vejle Kommune om at udvikle en ny målrettet tilgang til at understøtte tidlig læring i dagtilbud.
Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag
Formål
Projektet ”Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag” vil styrke forældresamarbejdet i daginstitutionen Bullerbo og derigennem styrke det daglige pædagogiske arbejde med bl.a. sprog og digitale medier.
Læs mere: Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag
Børn som digitale verdensborgere
Formål
Projektet er et forskningsforløb, der skal kortlægge - og udvikle ideer til - brugen af digitale medier i daginstitutioner, med fokus på digital dannelse.
Åben Skole
Formål
Åben Skole var et projekt, der fandt sted på Vinding Skole i skoleåret 2015/16.
Nordlinjen
Formål
Projekt Nordlinjen handler om at være ung i Færøerne, Island, Grønland og Danmark. Det overordnede mål er at skabe en større bevidsthed og en større indsigt i det fællesskab, som de unge er en del af.
Nordpiloterne
Formål
Projektet handler om nabosprogsundervisning i folkeskolernes 5., 6. og 7. klasser. Nabosprogsundervisning anses som en genvej til fremmedsprogsundervisning, idet det åbner for nye muligheder for at arbejde med en sproglig opmærksomhed og mulighed for gennem ”det fremmede” at blive mere bevidst om eget sprog og egen kultur.
Pilotforløb - skolekurser
Formål
”Pilotforløb - skolekurser” er et samarbejde mellem VIFIN, Vinding Skole, Grejsdal Skole, Sprogcenter Vejle og Give Uddannelsescenter. Målet er at sikre kompetenceudvikling på de respektive skoler og udvikling af nye kurser og kursusformer i VIFIN.
KidSim
Formål
Projektets formål er at omdanne Dansksimulatoren til også at kunne benyttes af børn, der modtager undervisning i dansk som andetsprog i den almindelige undervisning såvel som i modtageklasser.
Digital formativ sprogscreening på EUD
Formål
Projektets formål var at udvikle et digitalt sprogscreeningsværktøj til erhvervsuddannelserne. Projektet byggede bl.a. videre på et allerede eksisterende sprogscreeningsværktøj, som VIFIN var med til at udvikle (se her).
Jelling – riget og regenten
Formål
Formålet med projektet var at udvikle et online undervisningsmateriale til folkeskolens 3.-5. klasser om kong Harald Blåtand og hans søn Svend Tveskæg.
Youth Fight for Democracy
Formål
Youth Fight for Democracy havde til formål at engagere udsatte unge og minoriteter i emnerne demokrati og aktiv samfundsdeltagelse. Det var et EU-projekt, som VIFIN og SSP Vejle indgik i sammen med organisationer i landene Bulgarien, Cypern, Grækenland, Italien, Litauen og Polen.
Øresundsbørnene
Formål
Projektet havde til hensigt at udvikle børns interkulturelle kompetencer og kommunikation og at styrke integrationen mellem den danske og svenske side af Øresund.
Languages from the Cradle
Formål
Projektet ønskede at fremme indlæring af europæiske sprog, især de mindre udbredte og lærte sprog, via vuggeviser.
Police’s Itineraries in the Multi-Professional Network for the Prevention of Juvenile Delinquency (ITER)
Formål
Formålet var at udvikle redskaber til forebyggelse af kriminalitet blandt unge.
Double Bubble
Formål
Double Bubble støttede EU's mål om at fremme tilegnelsen af mindst to andre europæiske sprog blandt europæerne.
EUD Sprogscreening
Formål
EUD Sprogscreening havde til formål at udvikle et værktøj til at teste danskkundskaberne hos tosprogede elever på erhvervsuddannelserne (EUD) for at danne en profil af den enkelte elevs sproglige kompetencer og derved gøre det lettere for underviserne at bestemme elevernes uddannelsesbehov i dansk.
Actvise – Forum Theatre
Formål
I de europæiske lande er der en høj frafaldsprocent inden for erhvervsuddannelserne. En del af forklaringen på at de unge ikke afslutter deres uddannelse, er manglende afklaring og selvforståelse.
Young Ambassadors for Democracy and Inclusion
Formål
Projektet ønskede at udvikle kompetencer hos unge, der er engageret i frivillige aktiviteter. Målet var at skabe en ressourcestærk gruppe unge mennesker, som er i stand til at udbrede tanken bag og refleksionerne om aktivt medborgerskab og demokrati.