Børn og unge - Afsluttede


Øresundsbørnene

Formål
Projektet havde til hensigt at udvikle børns interkulturelle kompetencer og kommunikation og at styrke integrationen mellem den danske og svenske side af Øresund.

Læs mere: Øresundsbørnene


Jelling – riget og regenten

Formål

Formålet med projektet var at udvikle et online undervisningsmateriale til folkeskolens 3.-5. klasser om kong Harald Blåtand og hans søn Svend Tveskæg.

Læs mere: Jelling – riget og regenten


Languages from the Cradle

Formål
Projektet ønskede at fremme indlæring af europæiske sprog, især de mindre udbredte og lærte sprog, via vuggeviser.

Læs mere: Languages from the Cradle


Digital formativ sprogscreening på EUD

Formål

Projektets formål var at udvikle et digitalt sprogscreeningsværktøj til erhvervsuddannelserne. Projektet byggede bl.a. videre på et allerede eksisterende sprogscreeningsværktøj, som VIFIN var med til at udvikle (se her).

Læs mere: Digital formativ sprogscreening på EUD


Double Bubble

Formål
Double Bubble støttede EU's mål om at fremme tilegnelsen af mindst to andre europæiske sprog blandt europæerne.

Læs mere: Double Bubble


KidSim

 

Formål
Projektets formål er at omdanne Dansksimulatoren til også at kunne benyttes af børn, der modtager undervisning i dansk som andetsprog i den almindelige undervisning såvel som i modtageklasser.

Læs mere: KidSim


EUD Sprogscreening

Formål
EUD Sprogscreening havde til formål at udvikle et værktøj til at teste danskkundskaberne hos tosprogede elever på erhvervsuddannelserne (EUD) for at danne en profil af den enkelte elevs sproglige kompetencer og derved gøre det lettere for underviserne at bestemme elevernes uddannelsesbehov i dansk.

Læs mere: EUD Sprogscreening


Pilotforløb - skolekurser

Formål
”Pilotforløb - skolekurser” er et samarbejde mellem VIFIN, Vinding Skole, Grejsdal Skole, Sprogcenter Vejle og Give Uddannelsescenter. Målet er at sikre kompetenceudvikling på de respektive skoler og udvikling af nye kurser og kursusformer i VIFIN.

Læs mere: Pilotforløb - skolekurser


Police’s Itineraries in the Multi-Professional Network for the Prevention of Juvenile Delinquency (ITER)

Formål
Formålet var at udvikle redskaber til forebyggelse af kriminalitet blandt unge.

Læs mere: Police’s Itineraries in the Multi-Professional Network for the Prevention of Juvenile Delinquency...


Åben Skole

 

Formål
Åben Skole var et projekt, der fandt sted på Vinding Skole i skoleåret 2015/16.

Læs mere: Åben Skole


Youth Fight for Democracy

Formål
Youth Fight for Democracy havde til formål at engagere udsatte unge og minoriteter i emnerne demokrati og aktiv samfundsdeltagelse. Det var et EU-projekt, som VIFIN og SSP Vejle indgik i sammen med organisationer i landene Bulgarien, Cypern, Grækenland, Italien, Litauen og Polen.

Læs mere: Youth Fight for Democracy


Børn som digitale verdensborgere

Formål
Projektet er et forskningsforløb, der skal kortlægge - og udvikle ideer til - brugen af digitale medier i daginstitutioner, med fokus på digital dannelse.

Læs mere: Børn som digitale verdensborgere


Young Ambassadors for Democracy and Inclusion

Formål

Projektet ønskede at udvikle kompetencer hos unge, der er engageret i frivillige aktiviteter. Målet var at skabe en ressourcestærk gruppe unge mennesker, som er i stand til at udbrede tanken bag og refleksionerne om aktivt medborgerskab og demokrati.

Læs mere: Young Ambassadors for Democracy and Inclusion


Tidlig læring i dagtilbud

Formål
Projektet "Tidlig læring i dagtilbud inkluderende læringsmiljøer på barnets præmisser" er en del af en bredere strategisk proces i Vejle Kommune om at udvikle en ny målrettet tilgang til at understøtte tidlig læring i dagtilbud.

Læs mere: Tidlig læring i dagtilbud


Actvise – Forum Theatre

Formål

I de europæiske lande er der en høj frafaldsprocent inden for erhvervsuddannelserne. En del af forklaringen på at de unge ikke afslutter deres uddannelse, er manglende afklaring og selvforståelse.

Læs mere: Actvise – Forum Theatre


Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag

Formål
Projektet ”Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag” vil styrke forældresamarbejdet i  daginstitutionen Bullerbo og derigennem styrke det daglige pædagogiske arbejde med bl.a. sprog og digitale medier.

Læs mere: Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag