Afsluttede projekter


WorkSim

Formål
Formålet med WorkSim er at udvikle arbejdsmarkedsrettede danskundervisningsmoduler, der kan bruges af såvel herboende som tilkommende voksne indvandrere.

Læs mere: WorkSim


Øresundsbørnene

Formål
Projektet havde til hensigt at udvikle børns interkulturelle kompetencer og kommunikation og at styrke integrationen mellem den danske og svenske side af Øresund.

Læs mere: Øresundsbørnene


Animerede enkeltlyde, dialoger og udtaleværksted

Formål

Formålet med projektet var at videreudvikle Udtaleværkstedet i http://www.dansk.nu/ med animationer af alle danske enkeltlyde, øvelser i dialoger og et lærerværktøj til at producere egne udtaleøvelser.

Læs mere: Animerede enkeltlyde, dialoger og udtaleværksted


StartDansk

 

Formål
Formålet med StartDansk er at tilbyde kursister på sprogcentrenes Danskuddannelse 1, modul 1 og 2, et relevant, enkelt og voksenrelateret it-materiale, der støtter såvel den dansksproglige tilegnelse som udvikling af digitale færdigheder.

Læs mere: StartDansk


Welcome Package for Migrant Workers

Formål
Et stadigt stigende antal østeuropæere tager til andre europæiske lande for at arbejde. Dette projekt havde til formål at hjælpe disse arbejdstagere og forberede dem på de forhold, der gør sig gældende i det land, de tager til.

Læs mere: Welcome Package for Migrant Workers


Vores Fællessprog

Formål
Formålet med projektet var at digitalisere den kontrastive grammatikserie ”Vores Fællessprog”. Serien blev oprindeligt udviklet som et projekt under Daghøjskolen i Silkeborg af en gruppe lægfolk med Annie Nielsen (nu konsulentfirmaet Bifrost) som projektleder og redaktør. Grammatikserien blev udgivet i 1993-94 på 10 sprog: Tyrkisk, arabisk, serbokroatisk, somalisk, engelsk, fransk, persisk, swahili, vietnamesisk og spansk.

Læs mere: Vores Fællessprog


AsylDansk

Formål
Formålet med projekt AsylDansk er at etablere en IT-læringsklynge på hhv. Thyregod og Jelling Asylcenter, hvor beboerne kan begynde at tilegne sig viden om det danske sprog, samt kulturen, gennem spillet ”Jagten på Arnestedet”.

Læs mere: AsylDansk


Medics on the Move

Formål
Medics on the Move (MoM) havde til formål at give sundhedsfagligt personale, der arbejder i udlandet, sproglige værktøjer og støtte til at fungere effektivt på deres nye arbejdsplads.

Læs mere: Medics on the Move


Vejen Frem

Formål
Projektet ønskede at sætte fokus på succeshistorier fortalt af en gruppe indvandrere og flygtninge, der er kommet til Danmark som voksne.

Læs mere: Vejen Frem


Dansk+

 

Formål
DANSK+ er et udviklingsprojekt, som KL, LO og DA er gået sammen om som led i firepartsaftalen 2014 mellem regeringen og de tre organisationer om styrkelse af den beskæftigelsesrettede integration.

Læs mere: Dansk+


Learning by Doing

Formål
Formålet var at udveksle erfaringer mellem partnerlandene om de bedste metoder (”best practices”) til integration af udlændinge i det lokale samfund, med fokus på integration på arbejdsmarkedet.

Læs mere: Learning by Doing


Sprogundervisning for tosprogede medarbejdere via synkron e-læring

Formål
Formålet med projektet var at udvikle metoder til at gennemføre arbejdspladsrelateret sprogundervisning for medarbejdere, mens de er på arbejdspladsen. Social- og sundhedsområdet (sosu) blev valgt som indsatsområde, fordi det er en branche, som rekrutterer mange tosprogede.

Læs mere: Sprogundervisning for tosprogede medarbejdere via synkron e-læring


KomSim

Formål
Formålet med KomSim (KommunikationsSimulatoren) er at teste, om den teknologi, der benyttes i Dansksimulator-platformen, også med succes kan anvendes til genoptræning af talesproget hos senhjerneskadede.

Læs mere: KomSim


Languages from the Cradle

Formål
Projektet ønskede at fremme indlæring af europæiske sprog, især de mindre udbredte og lærte sprog, via vuggeviser.

Læs mere: Languages from the Cradle


Sprogmentor

Formål
Formålet med projektet var at bidrage til, at dansktræning med mentor udnyttes som potentiale til integration og fastholdelse af nydanskere på arbejdsmarkedet.

Læs mere: Sprogmentor


KidSim

 

Formål
Projektets formål er at omdanne Dansksimulatoren til også at kunne benyttes af børn, der modtager undervisning i dansk som andetsprog i den almindelige undervisning såvel som i modtageklasser.

Læs mere: KidSim


Language & Culture Explorers Club

Formål
Formålet var at motivere unge voksne til at lære germanske og baltiske sprog samt til at udforske forskellige europæiske kulturer.

Læs mere: Language & Culture Explorers Club


PAV

Formål
Formålet med projekt PAV (”På Vej i Arbejde”) var at udvikle og afprøve et fjernundervisningskoncept til undervisningen i dansk som andetsprog, så dele af undervisningen kunne foregå i lokalområdet og på arbejdspladserne.

Læs mere: PAV


Digital formativ sprogscreening på EUD

Formål

Projektets formål var at udvikle et digitalt sprogscreeningsværktøj til erhvervsuddannelserne. Projektet byggede bl.a. videre på et allerede eksisterende sprogscreeningsværktøj, som VIFIN var med til at udvikle (se her).

Læs mere: Digital formativ sprogscreening på EUD


Focus Integration

Formål
Projektet ønskede at øge den fælles viden om det integrationsarbejde, som bliver foretaget af indvandrerorganisationer. Projektet fokuserede på selvhjælpsorganisationer som den overordnede metode til at styrke og udvikle integrationen af indvandrere fra tredjeverdenslande.

Læs mere: Focus Integration


MobiDic - Den Mobile Ordbog

Formål
Formålet med projektet var at udvikle mini-ordbøger til udenlandske arbejdstagere. Ordbøgerne er til arbejdstagere, som taler polsk, tysk eller engelsk.

Læs mere: MobiDic - Den Mobile Ordbog


Dansksimulatoren

Formål
Formålet med projektet var at udvikle et virtuelt 3D-spilunivers, der kan hjælpe fremmedsprogede med at lære dansk sprog og kultur.

Læs mere: Dansksimulatoren


Double Bubble

Formål
Double Bubble støttede EU's mål om at fremme tilegnelsen af mindst to andre europæiske sprog blandt europæerne.

Læs mere: Double Bubble


EUD Sprogscreening

Formål
EUD Sprogscreening havde til formål at udvikle et værktøj til at teste danskkundskaberne hos tosprogede elever på erhvervsuddannelserne (EUD) for at danne en profil af den enkelte elevs sproglige kompetencer og derved gøre det lettere for underviserne at bestemme elevernes uddannelsesbehov i dansk.

Læs mere: EUD Sprogscreening


L2 Matematik

Formål

Flere af de tosprogede voksne, der deltager i de nordiske landes andetsprogsundervisning (L2-undervisning), har desuden behov for læring i matematik.

Læs mere: L2 Matematik

Kontakt

  • Banegårdspladsen 6, 1. sal, 7100 Vejle
  • +45 7681 3880
  • 579 80 06 36 13 35
  • 29 18 99 00

Vælg sprog

Søg i VIFIN

Tillad cookies

EU e-Privacy Directive

Denne side bruger cookies til bl.a. at godkende brugere der skal logge ind og navigation. Klik 'Ja tak' for at acceptere, ellers klik 'Nej tak'.

Mere om EUs Persondataforordning

Du har afvist at gemme cookies. Du kan lave denne beslutning om.

Du har tilladt at vores hjemmeside gemmer cookies. Denne beslutning kan du lave om.

VIFINs Persondatapolitik

Læs VIFINs politik for datahåndtering her.