Afsluttede projekter
MobiSticks
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Projektet ønskede at udforske mulighederne med at anvende 2D-koder i undervisning og formidling. MobiSticks er 2D-koder, som scannes med kameraet på en mobiltelefon og henviser til en hjemmeside eller et materiale (tekst, lyd, billede, video, pdf-fil).
MobiSticks på Arbejde
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Formålet med projektet var at afprøve MobiSticks-koder i en virksomhedsrelateret sammenhæng. MobiSticks er 2D-koder, som scannes med kameraet på en mobiltelefon og henviser til en hjemmeside eller et materiale (tekst, lyd, billede, video, pdf-fil).
MobiDic - Den Mobile Ordbog
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Formålet med projektet var at udvikle mini-ordbøger til udenlandske arbejdstagere. Ordbøgerne er til arbejdstagere, som taler polsk, tysk eller engelsk.
dsa-com
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Projektets mål var at styrke undervisningen på indvandrerområdet ved at udvikle et webbaseret læringsunivers (dsa-com – dansk som andetsprog-community). Læringsuniverset skulle omfatte fjernundervisningsmaterialer til undervisning i dansk som andetsprog og mulighed for kommunikation og vidensdeling.
Det Mobile Sproglaboratorium
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Formålet med projektet var at udvikle et mobilt sproglaboratorium.Laboratoriets sigte er at tilbyde voksnetosprogede nye muligheder for tilegnelse af dansk hverdags- og arbejdssamtale, f.eks. samtaler i børnehaven, med naboer, på arbejdspladsen, i kantinen, med arbejdsgiveren og med kunder.
Dansk Dagligliv på Video (DDV)
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Projektets formål var at udvikle et materiale til at formidle en grundlæggende forståelse for, hvad det vil sige at være dansker. Målgruppen for materialet er etniske minoriteter med begrænset kontakt til danskere og dansk dagligliv.
Undervisningsteknologi i Bevægelse
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Formålet med projektet var at opkvalificere lærere til at bruge teknologi i undervisningen, til at afprøve digitale materialer og værktøjer på forskellige målgrupper samt til at opsamle og udbrede erfaringer.
Stol på ingen! - Rænkespil i Kongens Kolding
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
I ”Stol på ingen!” blev der udviklet en digital renæssancekrimi. Målet var at skabe en blanding af en anderledes historisk byvandring og en dramatisk krimifortælling, hvor brugeren selv er detektiven, der samler trådene i opklaringen af krimiens gåder ved hjælp sin mobiltelefon.
Mobil Efteruddannelse
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Mobil Efteruddannelse havde til formål at udvikle og afprøve innovative uddannelsesforløb baseret på digitale værktøjer. Målgruppen var medarbejdere i små og mellemstore virksomheder i Region Syddanmark. Ved at bruge de digitale værktøjer fik regionens virksomheder mulighed for at tilbyde deres medarbejdere en kompetenceudvikling, der imødekommer behovene for praksisnær, fleksibel og livslang læring.
Online Dansk
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Online Dansk udviklede et e-læringsmateriale til brug for læring af dansk som andetsprog. Det retter sig mod udenlandske arbejdstagere og deres familier.
Det Mobile Vejle
- Kategori: Læring med IT - Afsluttede
Formål
Det Mobile Vejle er et netværk, som VIFIN i 2008 har taget initiativ til at danne på baggrund af de erfaringer, vi har opnået med mobiltelefoner og læring i en række projekter.
Challenges of the Region: Depopulation Control, Development – best practices (DeCoDe)
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Formålet med projektet er at udveksle strategier og gode praksisser omkring affolkningsproblematikker og diskutere, hvordan yderområder kan gøres attraktive.
Læs mere: Challenges of the Region: Depopulation Control, Development – best practices (DeCoDe)
ARTEM
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
I ARTEM-projektet udvikles et nytænkende træningsforløb, der sigter mod at styrke interkulturelle kompetencer hos fagfolk eller frivillige, der arbejder med flygtninge/indvandrere, og mod at fremme kompetencer hos flygtninge/indvandrere, så de bedre kan inkluderes i deres nye lokalsamfund.
D-Learning
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Designtænkning anvendes normalt som metode til praktisk og kreativ løsning af problemer. D-Learning (Design Thinking as a Means to innovative Product Development in Adult Learning) vil tilpasse og overføre metodikken fra designtænkning til voksenuddannelsesinstitutioner.
PRISMA
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Formålet med PRISMA (Participation Rather Than Integration of Migrant Communities in Adult Learning) er at diskutere og udveksle god praksis i forhold til aktiv, strategisk inddragelse af flygtninge og indvandrere i planlægningen af undervisningen på voksenuddannelsesområdet.
EU Awareness
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Projektet ønsker at styrke det europæiske medborgerskab ved at få en bedre forståelse af borgernes EU-skepsis samt oplyse og skabe debat om EU.
Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Stronger Together – Prevention of Radicalization in Schools vil hjælpe med at forebygge radikalisering blandt elever i 10-12-årsalderen ved at udvikle et undervisningsmateriale, der består af fem moduler og et digitalt brætspil.
Læs mere: Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
KNOW-HUBs
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Projektet videreudvikler og tester konceptet ”3M: Mødested, Mediator, Motor” som en metode til at gøre voksenuddannelsescentre til videns- og innovationscentre i landdistrikter.
Skolen for alle
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
”Skolen for alle” er et pilotprojekt, der har fokus på forældre, som har dansk som andetsprog, og som har børn, der går eller skal gå i skole. Projektet skal støtte forældrene i at forstå den danske skolemodel og i at kommunikere med skolen.
AMARE-EU
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
AMARE-EU (Adoption of Multicultural Approaches towards Resilience Enhancement in EU) har til formål at skabe opmærksomhed om byers resiliens og udvikle konkrete løsninger til at involvere og informere de borgere, der grundet sociale, sproglige, økonomiske og kulturelle faktorer er i alvorlig risiko i tilfælde af en naturkatastrofe.
CRISCO
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Formålet med CRISCO (Crossroad of the Regions – fostering involvement of all citizens in local life to improve social cohesion) er at skabe og inspirere til initiativer, der kan fremme social inklusion, ved at styrke den gensidige forståelse og interkulturelle dialog, bl.a. gennem en højere grad af involvering af alle borgere i lokalsamfundet.
The Learning Society
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Formålet med projektet er at etablere et tværsektorielt og tværregionalt samarbejde mellem partnere i Island, Norge, Danmark og Estland. Partnerne vil eksperimentere med at udvikle nye, resiliente og mere fleksible og justerbare læringsformater, som passer til det fremtidige samfunds forhold, hvor livslang læring er endnu mere nødvendig, end det er i dag.
EPICURO
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
EPICURO (European Partnership for Innovative Cities within an Urban Resilience Outlook) er et projekt, der vil styrke byers resiliens, bl.a. med udgangspunkt i FN’s internationale strategi for katastrofereduktion.
Welcome
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Formålet med projektet Welcome (Welcome to Universities and Higher Education) er skabe bedre adgang til længere videregående uddannelser for flygtninge, som allerede har uddannelse eller kvalifikationer fra deres hjemlande.
ELAINE
- Kategori: Samfund og Resiliens - Afsluttede
Formål
Formålet med ELAINE (European Local Authorities Integration Network) er via konferencer at udveksle erfaringer og best practices både lokalt, nationalt og internationalt inden for forskellige emner på integrationsområdet.