Dansk
Sprogmentor
Formål
Formålet med projektet var at bidrage til, at dansktræning med mentor udnyttes som potentiale til integration og fastholdelse af nydanskere på arbejdsmarkedet.
Nordens dage
Formål
Med Nordens Dage ønsker vi at vække en interesse og nysgerrighed for Norden. Vi giver eleverne et større indblik i Nordens historie, geografi og den aktuelle hverdag.
Medics on the Move
Formål
Medics on the Move (MoM) havde til formål at give sundhedsfagligt personale, der arbejder i udlandet, sproglige værktøjer og støtte til at fungere effektivt på deres nye arbejdsplads.
Nordlinjen
Formål
Projekt Nordlinjen handler om at være ung i Færøerne, Island, Grønland og Danmark. Det overordnede mål er at skabe en større bevidsthed og en større indsigt i det fællesskab, som de unge er en del af.
EUD Sprogscreening
Formål
EUD Sprogscreening havde til formål at udvikle et værktøj til at teste danskkundskaberne hos tosprogede elever på erhvervsuddannelserne (EUD) for at danne en profil af den enkelte elevs sproglige kompetencer og derved gøre det lettere for underviserne at bestemme elevernes uddannelsesbehov i dansk.
Nordpiloterne
Formål
Projektet handler om nabosprogsundervisning i folkeskolernes 5., 6. og 7. klasser. Nabosprogsundervisning anses som en genvej til fremmedsprogsundervisning, idet det åbner for nye muligheder for at arbejde med en sproglig opmærksomhed og mulighed for gennem ”det fremmede” at blive mere bevidst om eget sprog og egen kultur.
Welcome Package for Migrant Workers
Formål
Et stadigt stigende antal østeuropæere tager til andre europæiske lande for at arbejde. Dette projekt havde til formål at hjælpe disse arbejdstagere og forberede dem på de forhold, der gør sig gældende i det land, de tager til.
Dansksimulatoren
Formål
Formålet med projektet var at udvikle et virtuelt 3D-spilunivers, der kan hjælpe fremmedsprogede med at lære dansk sprog og kultur.
Online Dansk
Formål
Online Dansk udviklede et e-læringsmateriale til brug for læring af dansk som andetsprog. Det retter sig mod udenlandske arbejdstagere og deres familier.
Digital formativ sprogscreening på EUD
Formål
Projektets formål var at udvikle et digitalt sprogscreeningsværktøj til erhvervsuddannelserne. Projektet byggede bl.a. videre på et allerede eksisterende sprogscreeningsværktøj, som VIFIN var med til at udvikle (se her).
KidSim
Formål
Projektets formål er at omdanne Dansksimulatoren til også at kunne benyttes af børn, der modtager undervisning i dansk som andetsprog i den almindelige undervisning såvel som i modtageklasser.
AsylDansk
Formål
Formålet med projekt AsylDansk er at etablere en IT-læringsklynge på hhv. Thyregod og Jelling Asylcenter, hvor beboerne kan begynde at tilegne sig viden om det danske sprog, samt kulturen, gennem spillet ”Jagten på Arnestedet”.
StartDansk
Formål
Formålet med StartDansk er at tilbyde kursister på sprogcentrenes Danskuddannelse 1, modul 1 og 2, et relevant, enkelt og voksenrelateret it-materiale, der støtter såvel den dansksproglige tilegnelse som udvikling af digitale færdigheder.
KomSim
Formål
Formålet med KomSim (KommunikationsSimulatoren) er at teste, om den teknologi, der benyttes i Dansksimulator-platformen, også med succes kan anvendes til genoptræning af talesproget hos senhjerneskadede.
Dansk+
Formål
DANSK+ er et udviklingsprojekt, som KL, LO og DA er gået sammen om som led i firepartsaftalen 2014 mellem regeringen og de tre organisationer om styrkelse af den beskæftigelsesrettede integration.
WorkSim
Formål
Formålet med WorkSim er at udvikle arbejdsmarkedsrettede danskundervisningsmoduler, der kan bruges af såvel herboende som tilkommende voksne indvandrere.
PAV
Formål
Formålet med projekt PAV (”På Vej i Arbejde”) var at udvikle og afprøve et fjernundervisningskoncept til undervisningen i dansk som andetsprog, så dele af undervisningen kunne foregå i lokalområdet og på arbejdspladserne.
Coast Links
Formål
Dette projekt udsprang af projektet PAV, der som støttet af EU’s Equal-program skulle videregive erfaringer fra projektet i to transnationale partnerskaber.
MESI
Formål
MESI (Migrant Entrepreneurship for Social Inclusion) har til formål at give vejledere, undervisere og andre fagfolk kompetencer og værktøjer til at engagere og støtte flygtninge og indvandrere i at blive iværksættere. Blandt andet skal fagfolkene have større viden om udformning af opsøgende aktiviteter.
Sprogundervisning for tosprogede medarbejdere via synkron e-læring
Formål
Formålet med projektet var at udvikle metoder til at gennemføre arbejdspladsrelateret sprogundervisning for medarbejdere, mens de er på arbejdspladsen. Social- og sundhedsområdet (sosu) blev valgt som indsatsområde, fordi det er en branche, som rekrutterer mange tosprogede.
Læs mere: Sprogundervisning for tosprogede medarbejdere via synkron e-læring
Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
Formål
Projektet vil afprøve Virtual Reality-teknologien som metode til at øge flygtninge og indvandreres sproglæring og digitale kompetencer.
Læs mere: Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
Netværksmægler
Formål
Formålet med projektet var at udvikle en såkaldt netværksmægleruddannelse. Projektet udsprang af det samarbejde med andre EQUAL-projekter, der foregik i projektet PAV.
EMBRACE
Formål
Projektet EMBRACE (Enhancement of Migrants aBilities and Recognition of their Acquired Competences, in Europe) vil udvikle og afprøve en metode til at identificere og validere færdigheder og kompetencer erhvervet af indvandrere i deres hjemlande, særligt inden for fødevare- og landbrugsområdet.
Learning by Doing
Formål
Formålet var at udveksle erfaringer mellem partnerlandene om de bedste metoder (”best practices”) til integration af udlændinge i det lokale samfund, med fokus på integration på arbejdsmarkedet.
MigrAID
Formål
Formålet med MigrAID (Educating Social Partners Towards Ethnic Diversity in SMEs) er at hjælpe sociale aktører, bl.a. fagforeninger og arbejdsgiverforeninger, til at få mere og bedre viden om etnisk diversitet på arbejdsmarkedet og om, hvordan de kan håndtere ulighed og konflikter som følge deraf.