Projekter
Nordlinjen
Formål
Projekt Nordlinjen handler om at være ung i Færøerne, Island, Grønland og Danmark. Det overordnede mål er at skabe en større bevidsthed og en større indsigt i det fællesskab, som de unge er en del af.
Nordpiloterne
Formål
Projektet handler om nabosprogsundervisning i folkeskolernes 5., 6. og 7. klasser. Nabosprogsundervisning anses som en genvej til fremmedsprogsundervisning, idet det åbner for nye muligheder for at arbejde med en sproglig opmærksomhed og mulighed for gennem ”det fremmede” at blive mere bevidst om eget sprog og egen kultur.
Languages from the Cradle
Formål
Projektet ønskede at fremme indlæring af europæiske sprog, især de mindre udbredte og lærte sprog, via vuggeviser.
Double Bubble
Formål
Double Bubble støttede EU's mål om at fremme tilegnelsen af mindst to andre europæiske sprog blandt europæerne.
EUD Sprogscreening
Formål
EUD Sprogscreening havde til formål at udvikle et værktøj til at teste danskkundskaberne hos tosprogede elever på erhvervsuddannelserne (EUD) for at danne en profil af den enkelte elevs sproglige kompetencer og derved gøre det lettere for underviserne at bestemme elevernes uddannelsesbehov i dansk.
Police’s Itineraries in the Multi-Professional Network for the Prevention of Juvenile Delinquency (ITER)
Formål
Formålet var at udvikle redskaber til forebyggelse af kriminalitet blandt unge.
Youth Fight for Democracy
Formål
Youth Fight for Democracy havde til formål at engagere udsatte unge og minoriteter i emnerne demokrati og aktiv samfundsdeltagelse. Det var et EU-projekt, som VIFIN og SSP Vejle indgik i sammen med organisationer i landene Bulgarien, Cypern, Grækenland, Italien, Litauen og Polen.
Young Ambassadors for Democracy and Inclusion
Formål
Projektet ønskede at udvikle kompetencer hos unge, der er engageret i frivillige aktiviteter. Målet var at skabe en ressourcestærk gruppe unge mennesker, som er i stand til at udbrede tanken bag og refleksionerne om aktivt medborgerskab og demokrati.
Actvise – Forum Theatre
Formål
I de europæiske lande er der en høj frafaldsprocent inden for erhvervsuddannelserne. En del af forklaringen på at de unge ikke afslutter deres uddannelse, er manglende afklaring og selvforståelse.
Jelling – riget og regenten
Formål
Formålet med projektet var at udvikle et online undervisningsmateriale til folkeskolens 3.-5. klasser om kong Harald Blåtand og hans søn Svend Tveskæg.
Digital formativ sprogscreening på EUD
Formål
Projektets formål var at udvikle et digitalt sprogscreeningsværktøj til erhvervsuddannelserne. Projektet byggede bl.a. videre på et allerede eksisterende sprogscreeningsværktøj, som VIFIN var med til at udvikle (se her).
KidSim
Formål
Projektets formål er at omdanne Dansksimulatoren til også at kunne benyttes af børn, der modtager undervisning i dansk som andetsprog i den almindelige undervisning såvel som i modtageklasser.
Pilotforløb - skolekurser
Formål
”Pilotforløb - skolekurser” er et samarbejde mellem VIFIN, Vinding Skole, Grejsdal Skole, Sprogcenter Vejle og Give Uddannelsescenter. Målet er at sikre kompetenceudvikling på de respektive skoler og udvikling af nye kurser og kursusformer i VIFIN.
Åben Skole
Formål
Åben Skole var et projekt, der fandt sted på Vinding Skole i skoleåret 2015/16.
Børn som digitale verdensborgere
Formål
Projektet er et forskningsforløb, der skal kortlægge - og udvikle ideer til - brugen af digitale medier i daginstitutioner, med fokus på digital dannelse.
Tidlig læring i dagtilbud
Formål
Projektet "Tidlig læring i dagtilbud – inkluderende læringsmiljøer på barnets præmisser" er en del af en bredere strategisk proces i Vejle Kommune om at udvikle en ny målrettet tilgang til at understøtte tidlig læring i dagtilbud.
Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag
Formål
Projektet ”Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag” vil styrke forældresamarbejdet i daginstitutionen Bullerbo og derigennem styrke det daglige pædagogiske arbejde med bl.a. sprog og digitale medier.
Læs mere: Nye veje i forældresamarbejde i en flersproget hverdag
PAV
Formål
Formålet med projekt PAV (”På Vej i Arbejde”) var at udvikle og afprøve et fjernundervisningskoncept til undervisningen i dansk som andetsprog, så dele af undervisningen kunne foregå i lokalområdet og på arbejdspladserne.
Sprogundervisning for tosprogede medarbejdere via synkron e-læring
Formål
Formålet med projektet var at udvikle metoder til at gennemføre arbejdspladsrelateret sprogundervisning for medarbejdere, mens de er på arbejdspladsen. Social- og sundhedsområdet (sosu) blev valgt som indsatsområde, fordi det er en branche, som rekrutterer mange tosprogede.
Læs mere: Sprogundervisning for tosprogede medarbejdere via synkron e-læring
dsa-com
Formål
Projektets mål var at styrke undervisningen på indvandrerområdet ved at udvikle et webbaseret læringsunivers (dsa-com – dansk som andetsprog-community). Læringsuniverset skulle omfatte fjernundervisningsmaterialer til undervisning i dansk som andetsprog og mulighed for kommunikation og vidensdeling.
Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
Formål
Projektet vil afprøve Virtual Reality-teknologien som metode til at øge flygtninge og indvandreres sproglæring og digitale kompetencer.
Læs mere: Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
V-PAL
Formål
V-PAL (Video-Based Peer Practice Among Language Teachers) vil gøre det muligt for sprogundervisere at bruge videooptagelser i deres kompetenceudvikling og kvalitetsforbedring af deres undervisning. Målgruppen er lærere, som underviser voksne i andet- eller fremmedsprog.
Det Mobile Sproglaboratorium
Formål
Formålet med projektet var at udvikle et mobilt sproglaboratorium.Laboratoriets sigte er at tilbyde voksnetosprogede nye muligheder for tilegnelse af dansk hverdags- og arbejdssamtale, f.eks. samtaler i børnehaven, med naboer, på arbejdspladsen, i kantinen, med arbejdsgiveren og med kunder.
Promoting ICT Learning Processes in Europe (PILPE)
Formål
Formålet var at fremme kendskabet til og brugen af computere og informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i undervisningen af unge og voksne.
Læs mere: Promoting ICT Learning Processes in Europe (PILPE)
QuaMMELOT
Formål
Formålet med QuaMMELOT (Qualification for Minor Migrants Education and Learning Open access - Online Teacher-training) er at indsamle viden og udvikle undervisningsværktøjer til inklusion af nyankomne tosprogede elever i almene klasser.