V-PAL
Formål
V-PAL (Video-Based Peer Practice Among Language Teachers) vil gøre det muligt for sprogundervisere at bruge videooptagelser i deres kompetenceudvikling og kvalitetsforbedring af deres undervisning. Målgruppen er lærere, som underviser voksne i andet- eller fremmedsprog.
Formålet er at styrke lærernes bevidsthed om egne undervisningsmetoder og give gensidig sparring og supervision inden for et professionelt læringsfællesskab.
Aktiviteter
I alt vil 50 undervisere blive oplært i at dele praksis ved hjælp af video. Deltagerne bliver ”professionelle video-venner” eller V-Pals, som bruger deres smartphones og tablets til at optage deres undervisning, deler videoerne på en fælles platform og derefter går i dialog med hinanden om styrker og mulighed for forbedring.
Målet for alle deltagere er at øge kvaliteten af sprogundervisningen. De deltagende lande søger derudover:
- at styrke lærerne, hvor der ellers er ringe muligheder for efteruddannelse
- at øge undervisernes tilfredshed i jobbet ved at skabe faglig udvikling og stolthed
- at styrke den enkelte i en tid, hvor der stilles større krav til undervisningens effektivitet, og hvor vilkår og ressourcer forringes
Der vil blive udarbejdet en håndbog med instruktion i, hvordan praksisvideoer produceres og anvendes. Desuden holder projektet en afsluttende konference.
Partnerskab
Projektet gennemføres i et samarbejde mellem:
- VIFIN, Danmark (koordinator)
- IPF International Consulting SL, Spanien
- &LEARNING, Danmark
- Niedersächischer Bund für freie Erwachsenenbildung e.V, Tyskland
- Funatia Centrul Educational Spektrum, Rumænien
- SYNTHESIS Center for Research and Education Limited, Cypern
Finansiering
Projektet er støttet af EU-programmet Erasmus+. Det løber fra 1. september 2018- 31. november 2020.
Mere information
For mere information, kontakt projektleder Anne Charlotte Petersen:
Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.