Projekter
Øresundsbørnene
Formål
Projektet havde til hensigt at udvikle børns interkulturelle kompetencer og kommunikation og at styrke integrationen mellem den danske og svenske side af Øresund.
PAV
Formål
Formålet med projekt PAV (”På Vej i Arbejde”) var at udvikle og afprøve et fjernundervisningskoncept til undervisningen i dansk som andetsprog, så dele af undervisningen kunne foregå i lokalområdet og på arbejdspladserne.
ARTinLAN
Formål
ArtinLan (A Global Virtual Village for Languages & Art) vil udvikle en læringsmetode, som inddrager kunst i fremmedsprogstimerne i folkeskolens yngste klasser. Ved at skabe et internationalt lærernetværk til at udveksle erfaringer og inspirere til at prøve kunstaktiviteter i klassen, sigter ARTinLAN mod at fange unge elevers motivation for at lære fremmede sprog gennem kunstneriske aktiviteter såsom dans, musik, maling, teater mv.
ARTEM
Formål
I ARTEM-projektet udvikles et nytænkende træningsforløb, der sigter mod at styrke interkulturelle kompetencer hos fagfolk eller frivillige, der arbejder med flygtninge/indvandrere, og mod at fremme kompetencer hos flygtninge/indvandrere, så de bedre kan inkluderes i deres nye lokalsamfund.
Sprogundervisning for tosprogede medarbejdere via synkron e-læring
Formål
Formålet med projektet var at udvikle metoder til at gennemføre arbejdspladsrelateret sprogundervisning for medarbejdere, mens de er på arbejdspladsen. Social- og sundhedsområdet (sosu) blev valgt som indsatsområde, fordi det er en branche, som rekrutterer mange tosprogede.
Læs mere: Sprogundervisning for tosprogede medarbejdere via synkron e-læring
Learning by Doing
Formål
Formålet var at udveksle erfaringer mellem partnerlandene om de bedste metoder (”best practices”) til integration af udlændinge i det lokale samfund, med fokus på integration på arbejdsmarkedet.
dsa-com
Formål
Projektets mål var at styrke undervisningen på indvandrerområdet ved at udvikle et webbaseret læringsunivers (dsa-com – dansk som andetsprog-community). Læringsuniverset skulle omfatte fjernundervisningsmaterialer til undervisning i dansk som andetsprog og mulighed for kommunikation og vidensdeling.
L2 Matematik
Formål
Flere af de tosprogede voksne, der deltager i de nordiske landes andetsprogsundervisning (L2-undervisning), har desuden behov for læring i matematik.
Vejen Frem
Formål
Projektet ønskede at sætte fokus på succeshistorier fortalt af en gruppe indvandrere og flygtninge, der er kommet til Danmark som voksne.
Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
Formål
Projektet vil afprøve Virtual Reality-teknologien som metode til at øge flygtninge og indvandreres sproglæring og digitale kompetencer.
Læs mere: Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
V-PAL
Formål
V-PAL (Video-Based Peer Practice Among Language Teachers) vil gøre det muligt for sprogundervisere at bruge videooptagelser i deres kompetenceudvikling og kvalitetsforbedring af deres undervisning. Målgruppen er lærere, som underviser voksne i andet- eller fremmedsprog.
Det Mobile Sproglaboratorium
Formål
Formålet med projektet var at udvikle et mobilt sproglaboratorium.Laboratoriets sigte er at tilbyde voksnetosprogede nye muligheder for tilegnelse af dansk hverdags- og arbejdssamtale, f.eks. samtaler i børnehaven, med naboer, på arbejdspladsen, i kantinen, med arbejdsgiveren og med kunder.
Vores Fællessprog
Formål
Formålet med projektet var at digitalisere den kontrastive grammatikserie ”Vores Fællessprog”. Serien blev oprindeligt udviklet som et projekt under Daghøjskolen i Silkeborg af en gruppe lægfolk med Annie Nielsen (nu konsulentfirmaet Bifrost) som projektleder og redaktør. Grammatikserien blev udgivet i 1993-94 på 10 sprog: Tyrkisk, arabisk, serbokroatisk, somalisk, engelsk, fransk, persisk, swahili, vietnamesisk og spansk.
Skolen for alle
Formål
”Skolen for alle” er et pilotprojekt, der har fokus på forældre, som har dansk som andetsprog, og som har børn, der går eller skal gå i skole. Projektet skal støtte forældrene i at forstå den danske skolemodel og i at kommunikere med skolen.
Languages from the Cradle
Formål
Projektet ønskede at fremme indlæring af europæiske sprog, især de mindre udbredte og lærte sprog, via vuggeviser.
Language & Culture Explorers Club
Formål
Formålet var at motivere unge voksne til at lære germanske og baltiske sprog samt til at udforske forskellige europæiske kulturer.
Animerede enkeltlyde, dialoger og udtaleværksted
Formål
Formålet med projektet var at videreudvikle Udtaleværkstedet i http://www.dansk.nu/ med animationer af alle danske enkeltlyde, øvelser i dialoger og et lærerværktøj til at producere egne udtaleøvelser.
Focus Integration
Formål
Projektet ønskede at øge den fælles viden om det integrationsarbejde, som bliver foretaget af indvandrerorganisationer. Projektet fokuserede på selvhjælpsorganisationer som den overordnede metode til at styrke og udvikle integrationen af indvandrere fra tredjeverdenslande.
"Signs" Goes North
Formål
"Signs" goes North arbejder overordnet med at udvikle en innovativ model til at styrke kulturel diversitet og social inklusion. Via visuelle repræsentationer og ’digital storytelling’ vil nyankomne flygtninge og immigranter få en indgang til sprog og kultur, ligesom lokalbefolkningen vil blive introduceret til de nyankomnes kulturer og sprog.
MobiDic - Den Mobile Ordbog
Formål
Formålet med projektet var at udvikle mini-ordbøger til udenlandske arbejdstagere. Ordbøgerne er til arbejdstagere, som taler polsk, tysk eller engelsk.
Hunt for Europe
Formål
EUROSIM (Hunt for Europe: Using Language Simulator in Culture & Language Integrated Learning) har til formål at støtte op om og styrke læringen af forskellige europæiske sprog og kulturer, og promovere europæiske sprog og kulturel forskelligartethed.
Double Bubble
Formål
Double Bubble støttede EU's mål om at fremme tilegnelsen af mindst to andre europæiske sprog blandt europæerne.
Dansk Dagligliv på Video (DDV)
Formål
Projektets formål var at udvikle et materiale til at formidle en grundlæggende forståelse for, hvad det vil sige at være dansker. Målgruppen for materialet er etniske minoriteter med begrænset kontakt til danskere og dansk dagligliv.
Sprogmentor
Formål
Formålet med projektet var at bidrage til, at dansktræning med mentor udnyttes som potentiale til integration og fastholdelse af nydanskere på arbejdsmarkedet.
Nordens dage
Formål
Med Nordens Dage ønsker vi at vække en interesse og nysgerrighed for Norden. Vi giver eleverne et større indblik i Nordens historie, geografi og den aktuelle hverdag.