Promoting ICT Learning Processes in Europe (PILPE)
Formål
Formålet var at fremme kendskabet til og brugen af computere og informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i undervisningen af unge og voksne.
Konkret ville projektet identificere de faktorer, der hindrer voksne kursister i at bruge IKT samt søge at komme frem til anbefalinger ved brug af IKT i undervisning.
Aktiviteter
Projektet gennemførte en undersøgelse blandt kursister og lærere i alle partnerlande ved hjælp af spørgeskemaer og fokusgruppeinterviews. Der blev afholdt et seminar hos den norske partner med deltagelse af lærere fra voksenuddannelsesinstitutioner i Norrland. Her blev bl.a. undersøgelsens resultater præsenteret, og der blev arbejdet videre med projektets centrale problemstillinger i workshops. Som afslutning på projektet blev der udarbejdet en publikation.
Partnerskab
Partnerne var:
- Kaunas Region Educational Centre, Litauen
- OPUS Rana (Adult Education Centre), Norge
- City Council of Swidnica, Polen
- Teacher Training Centre of Belmonte, Spanien
- Associación D’ Alumnes FPA Beniassent, Spanien
- The Metal Works Vocational Training Centre, Tyrkiet
- Regional Adult Education Centre Groß-Gerau, Tyskland
- VIFIN, Danmark (koordinator)
Finansiering
Projektet var finansieret af EU's program for Livslang Læring - Grundtvig Læringspartnerskaber. Det blev gennemført i 2006-2008.
Mere information
Publikationen Promoting ICT Learning Processes in Europe (PILPE) kan rekvireres hos VIFIN.