Sprog og kultur - afsluttede
ARTinLAN
Formål
ArtinLan (A Global Virtual Village for Languages & Art) vil udvikle en læringsmetode, som inddrager kunst i fremmedsprogstimerne i folkeskolens yngste klasser. Ved at skabe et internationalt lærernetværk til at udveksle erfaringer og inspirere til at prøve kunstaktiviteter i klassen, sigter ARTinLAN mod at fange unge elevers motivation for at lære fremmede sprog gennem kunstneriske aktiviteter såsom dans, musik, maling, teater mv.
ARTEM
Formål
I ARTEM-projektet udvikles et nytænkende træningsforløb, der sigter mod at styrke interkulturelle kompetencer hos fagfolk eller frivillige, der arbejder med flygtninge/indvandrere, og mod at fremme kompetencer hos flygtninge/indvandrere, så de bedre kan inkluderes i deres nye lokalsamfund.
Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
Formål
Projektet vil afprøve Virtual Reality-teknologien som metode til at øge flygtninge og indvandreres sproglæring og digitale kompetencer.
Læs mere: Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
V-PAL
Formål
V-PAL (Video-Based Peer Practice Among Language Teachers) vil gøre det muligt for sprogundervisere at bruge videooptagelser i deres kompetenceudvikling og kvalitetsforbedring af deres undervisning. Målgruppen er lærere, som underviser voksne i andet- eller fremmedsprog.
Skolen for alle
Formål
”Skolen for alle” er et pilotprojekt, der har fokus på forældre, som har dansk som andetsprog, og som har børn, der går eller skal gå i skole. Projektet skal støtte forældrene i at forstå den danske skolemodel og i at kommunikere med skolen.
"Signs" Goes North
Formål
"Signs" goes North arbejder overordnet med at udvikle en innovativ model til at styrke kulturel diversitet og social inklusion. Via visuelle repræsentationer og ’digital storytelling’ vil nyankomne flygtninge og immigranter få en indgang til sprog og kultur, ligesom lokalbefolkningen vil blive introduceret til de nyankomnes kulturer og sprog.
Hunt for Europe
Formål
EUROSIM (Hunt for Europe: Using Language Simulator in Culture & Language Integrated Learning) har til formål at støtte op om og styrke læringen af forskellige europæiske sprog og kulturer, og promovere europæiske sprog og kulturel forskelligartethed.
WorkSim
Formål
Formålet med WorkSim er at udvikle arbejdsmarkedsrettede danskundervisningsmoduler, der kan bruges af såvel herboende som tilkommende voksne indvandrere.
StartDansk
Formål
Formålet med StartDansk er at tilbyde kursister på sprogcentrenes Danskuddannelse 1, modul 1 og 2, et relevant, enkelt og voksenrelateret it-materiale, der støtter såvel den dansksproglige tilegnelse som udvikling af digitale færdigheder.
Nordlinjen
Formål
Projekt Nordlinjen handler om at være ung i Færøerne, Island, Grønland og Danmark. Det overordnede mål er at skabe en større bevidsthed og en større indsigt i det fællesskab, som de unge er en del af.
AsylDansk
Formål
Formålet med projekt AsylDansk er at etablere en IT-læringsklynge på hhv. Thyregod og Jelling Asylcenter, hvor beboerne kan begynde at tilegne sig viden om det danske sprog, samt kulturen, gennem spillet ”Jagten på Arnestedet”.
Nordpiloterne
Formål
Projektet handler om nabosprogsundervisning i folkeskolernes 5., 6. og 7. klasser. Nabosprogsundervisning anses som en genvej til fremmedsprogsundervisning, idet det åbner for nye muligheder for at arbejde med en sproglig opmærksomhed og mulighed for gennem ”det fremmede” at blive mere bevidst om eget sprog og egen kultur.
Dansk+
Formål
DANSK+ er et udviklingsprojekt, som KL, LO og DA er gået sammen om som led i firepartsaftalen 2014 mellem regeringen og de tre organisationer om styrkelse af den beskæftigelsesrettede integration.
KomSim
Formål
Formålet med KomSim (KommunikationsSimulatoren) er at teste, om den teknologi, der benyttes i Dansksimulator-platformen, også med succes kan anvendes til genoptræning af talesproget hos senhjerneskadede.
KidSim
Formål
Projektets formål er at omdanne Dansksimulatoren til også at kunne benyttes af børn, der modtager undervisning i dansk som andetsprog i den almindelige undervisning såvel som i modtageklasser.
Digital formativ sprogscreening på EUD
Formål
Projektets formål var at udvikle et digitalt sprogscreeningsværktøj til erhvervsuddannelserne. Projektet byggede bl.a. videre på et allerede eksisterende sprogscreeningsværktøj, som VIFIN var med til at udvikle (se her).
Dansksimulatoren
Formål
Formålet med projektet var at udvikle et virtuelt 3D-spilunivers, der kan hjælpe fremmedsprogede med at lære dansk sprog og kultur.
L2 Matematik
Formål
Flere af de tosprogede voksne, der deltager i de nordiske landes andetsprogsundervisning (L2-undervisning), har desuden behov for læring i matematik.
Øresundsbørnene
Formål
Projektet havde til hensigt at udvikle børns interkulturelle kompetencer og kommunikation og at styrke integrationen mellem den danske og svenske side af Øresund.
Welcome Package for Migrant Workers
Formål
Et stadigt stigende antal østeuropæere tager til andre europæiske lande for at arbejde. Dette projekt havde til formål at hjælpe disse arbejdstagere og forberede dem på de forhold, der gør sig gældende i det land, de tager til.
Medics on the Move
Formål
Medics on the Move (MoM) havde til formål at give sundhedsfagligt personale, der arbejder i udlandet, sproglige værktøjer og støtte til at fungere effektivt på deres nye arbejdsplads.
Learning by Doing
Formål
Formålet var at udveksle erfaringer mellem partnerlandene om de bedste metoder (”best practices”) til integration af udlændinge i det lokale samfund, med fokus på integration på arbejdsmarkedet.
Languages from the Cradle
Formål
Projektet ønskede at fremme indlæring af europæiske sprog, især de mindre udbredte og lærte sprog, via vuggeviser.
Language & Culture Explorers Club
Formål
Formålet var at motivere unge voksne til at lære germanske og baltiske sprog samt til at udforske forskellige europæiske kulturer.
Focus Integration
Formål
Projektet ønskede at øge den fælles viden om det integrationsarbejde, som bliver foretaget af indvandrerorganisationer. Projektet fokuserede på selvhjælpsorganisationer som den overordnede metode til at styrke og udvikle integrationen af indvandrere fra tredjeverdenslande.