Igangværende projekter
Nordens dage
- Kategori: Børn og unge - Igangværende
Formål
Med Nordens Dage ønsker vi at vække en interesse og nysgerrighed for Norden. Vi giver eleverne et større indblik i Nordens historie, geografi og den aktuelle hverdag.
Social Inclusion of People with Autism Spectrum Syndrome through Virtual Reality
- Kategori: Læring med IT - Igangværende
Formål
Projektet ’Social Inclusion of People with Autism Spectrum Syndrome through Virtual Reality’ (VRAA) har til formål at fremme den sociale inklusion af personer inden for autismespektret igennem brugen af VR-værktøjer. VR-værktøjerne udvikles af unge, der selv har autisme.
Læs mere: Social Inclusion of People with Autism Spectrum Syndrome through Virtual Reality
VALITS 2.0
- Kategori: Læring med IT - Igangværende
Formål
VALITS 2.0 (Validating Informal and Transversal Skills for Disadvantaged and Low Skilled Persons) søger at udvikle redskaber, som kan hjælpe lavt uddannede og udsatte personer med at få anerkendt tværgående færdigheder og uformelle kompetencer.
IRENE
- Kategori: Læring med IT - Igangværende
Formål
IRENE (Increase the empoweRment of adults and migrants with spEcific learNing disordErs) har til formål at strukturere og afprøve en metode, der gennem selvstudier skal lette læring af et fremmed- eller andetsprog hos voksne med indlæringsvanskeligheder, herunder indvandrere.
Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
- Kategori: Læring med IT - Igangværende
Formål
Projektet vil afprøve Virtual Reality-teknologien som metode til at øge flygtninge og indvandreres sproglæring og digitale kompetencer.
Læs mere: Work-VR - Piloting Virtual Reality for Language Learning in the Context of Employability
V-PAL
- Kategori: Læring med IT - Igangværende
Formål
V-PAL (Video-Based Peer Practice Among Language Teachers) vil gøre det muligt for sprogundervisere at bruge videooptagelser i deres kompetenceudvikling og kvalitetsforbedring af deres undervisning. Målgruppen er lærere, som underviser voksne i andet- eller fremmedsprog.
QuaMMELOT
- Kategori: Læring med IT - Igangværende
Formål
Formålet med QuaMMELOT (Qualification for Minor Migrants Education and Learning Open access - Online Teacher-training) er at indsamle viden og udvikle undervisningsværktøjer til inklusion af nyankomne tosprogede elever i almene klasser.
Digitalt - det er for børn
- Kategori: Læring med IT - Igangværende
Formål
'Digitalt - det er for børn' er et projekt om brug af digitale medier i daginstitutioner, bl.a med fokus på kompetenceudvikling hos pædagoger, afprøvninger af ideer til forløb, udvikling af skabeloner til forløb, erfaringsopsamling og vidensdeling samt netværksopbygning.
DIVERSITY
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Formålet med projektet ’DIVERSITY: Including Migrants Through Organisational Development and Programme Planning in Adult Education’ er at sætte fokus på, hvordan den generelle voksenundervisning kan tilpasses til bedre at inkludere flygtninge/indvandrere, i stedet for at disse anses som en målgruppe, der kræver separate tilbud.
21C-SDG
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
21C-SDG (21st Century Skills in the Context of UN’s Social Development Goals for Pupils) har til formål at fremme kompetencer, som er essentielle for unges udvikling og succes i det 21. århundrede. Det omfatter kompetencer som entreprenørskab, kritisk tænkning, mediekendskab og kreativ problemløsning.
Building Social Bridges by Entrepreneurial Thinking
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Projektet ’Building Social Bridges by Entrepreneurial Thinking’ har til formål at opbygge og understøtte et entreprenørskabs-mindset hos socialt udsatte grupper, med henblik på at fremme en højere grad af social inklusion. Projektet ønsker at inddrage succeshistorier i form af rollemodeller, som har stået i den samme situation som målgruppen.
Læs mere: Building Social Bridges by Entrepreneurial Thinking
PROM-PAR
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
PROM-PAR (Promoting migrants’ democratic participation and integration) sigter efter at styrke demokratisk deltagelse blandt migranter. Projektet er baseret på uddannelse i medborgerskab som grundlaget for demokratisk deltagelse samt udviklingen af selvtillid, kritisk tankegang og demokratiske normer.
FACE
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Formålet med FACE (Fighting against Cyberbullying and Exclusion) er at forbedre viden og udvikle nye værktøjer til håndtering af online mobning blandt børn og teenagere.
IMPACT
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Inclusion Matters: Using Performance Arts Towards Cohesion and Tolerance (IMPACT) har til formål at skabe dialog og bygge bro mellem lokalsamfund og flygtninge, asylansøgere og migranter ved hjælp af performance art.
EU Awareness
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Projektet ønsker at styrke det europæiske medborgerskab ved at få en bedre forståelse af borgernes EU-skepsis samt oplyse og skabe debat om EU.
D-Learning
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Designtænkning anvendes normalt som metode til praktisk og kreativ løsning af problemer. D-Learning (Design Thinking as a Means to innovative Product Development in Adult Learning) vil tilpasse og overføre metodikken fra designtænkning til voksenuddannelsesinstitutioner.
Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Stronger Together – Prevention of Radicalization in Schools vil hjælpe med at forebygge radikalisering blandt elever i 10-12-årsalderen ved at udvikle et undervisningsmateriale, der består af fem moduler og et digitalt brætspil.
Læs mere: Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
KNOW-HUBs
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Projektet videreudvikler og tester konceptet ”3M: Mødested, Mediator, Motor” som en metode til at gøre voksenuddannelsescentre til videns- og innovationscentre i landdistrikter.
ARTEM
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
I ARTEM-projektet udvikles et nytænkende træningsforløb, der sigter mod at styrke interkulturelle kompetencer hos fagfolk eller frivillige, der arbejder med flygtninge/indvandrere, og mod at fremme kompetencer hos flygtninge/indvandrere, så de bedre kan inkluderes i deres nye lokalsamfund.
ELAINE 2.0
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Formålet med projektet er, at praktikere inden for integrationsområdet får ny viden, deler erfaringer om integrationspraksis og får inspiration til nye løsninger på integrationsudfordringer både på europæisk og lokalt plan. Samlet set vil projektet bidrage til bedre muligheder for integration af flygtninge og indvandrere på europæisk og lokalt plan.
PRISMA
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Formålet med PRISMA (Participation Rather Than Integration of Migrant Communities in Adult Learning) er at diskutere og udveksle god praksis i forhold til aktiv, strategisk inddragelse af flygtninge og indvandrere i planlægningen af undervisningen på voksenuddannelsesområdet.
Skolen for alle
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
”Skolen for alle” er et pilotprojekt, der har fokus på forældre, som har dansk som andetsprog, og som har børn, der går eller skal gå i skole. Projektet skal støtte forældrene i at forstå den danske skolemodel og i at kommunikere med skolen.
AMARE-EU
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
AMARE-EU (Adoption of Multicultural Approaches towards Resilience Enhancement in EU) har til formål at skabe opmærksomhed om byers resiliens og udvikle konkrete løsninger til at involvere og informere de borgere, der grundet sociale, sproglige, økonomiske og kulturelle faktorer er i alvorlig risiko i tilfælde af en naturkatastrofe.
APProach – connecting EU mobile citizens with their welcoming cities
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Muligheden for som borger at bevæge sig mellem EU-medlemslandene er en høj prioritet for EU. For at gøre det nemt at finde information om den by, man flytter til, vil projektet APProach lancere en mobil-app.
Læs mere: APProach – connecting EU mobile citizens with their welcoming cities
Shaping Fair Cities
- Kategori: Samfund og resiliens - Igangværende
Formål
Shaping Fair Cities - integrating Agenda 2030 within local policies in times of great migration and refugees flows. A campaign and advocacy project led and implemented by LAs.
Formålet med projektet er at bidrage til at fremme forståelsen af de lokale myndigheders og borgernes forskellige roller og ansvar ift. den omkringliggende verden og for bæredygtig udvikling.