Dannelse gennem filosofiske samtaler



Formål
Projektet "Dannelse gennem filosofiske samtaler i dagtilbud - et fundament for fremtidens børn" er en del af en bredere strategisk proces i Vejle Kommune om en målrettet styrkelse af tidlig læring og dannelse i dagtilbud.

Det er inspireret af den britiske forfatter og foredragsholder James Nottingham og hans virksomhed Challenging Learnings teorier og metoder.

Konkret er projektets mål at:

  • indsamle ny international viden og praksiserfaring om filosofiske samtaler som metode til styrkelse af tidlig læring og dannelse.
  • få ny viden og erfaring til at hænge sammen med eksisterende strategiske mål og indsatser igennem konkrete afprøvninger i praksis, der samtænker metoderne med øvrige indsatser og metoder

  • udvikle nye idéer og formater ud fra viden og erfaring, der passer til en dansk og vejlensisk praksis. Disse formuleres i et idékatalog.

  • styrke de interne netværk og læringsprocesser mellem dagtilbuddene i Vejle

  • styrke ledernes kompetencer til at implementere og lede deres personale i indsatsen for styrket tidlig læring og dannelse

  • opbygge erfaringer med internationalt projektarbejde og skabe nordiske netværk og samarbejdsrelationer


Aktiviteter

  • Deltagerne tager på et tredages kursus i James Nottinghams teori og metoder om udfordrende læring gennem dialogbaserede og filosofiske samtaler. I kurset indgår praksisbesøg og sparring med norske daginstitutioner om anvendelsen af metoderne i praksis.

  • På baggrund af læring fra kurset gennemføres et implementeringsforløb for alle dagtilbud og dagplejen igennem udviklingsmøder, workshops og konkrete afprøvninger i praksis. Dette tænkes sammen med øvrige pædagogiske tiltag og metoder og de nye læreplanstemaer fra 2017. Afslutningsvist præsenteres afprøvede aktiviteter på et fælles seminar i marts 2019.

En online platform (Børnetube) bliver brugt som samarbejdsplatform, både til kommunikation og drøftelser, men også til opgaver, refleksion, deling af praksis i implementeringsfasen, formulering af anbefalinger og forslag, samt projektmonitorering og evaluering.


Partnerskab
Projektets konsortium består af Vejle Kommunes Dagtilbudsforvaltning, der er koordinator for projektet samt alle daginstitutioner i kommunen og dagplejen.

VIFIN er partner i projektet og er ansvarlig for koordinering og administration af projektet. Samtidig bistår VIFIN med sparring til udvikling og afprøvning af aktiviteter og metoder i praksis. Derudover har VIFIN ansvar for evaluering og formidling af projektet.
 

Finansiering
Projektet er støttet af Erasmus+ og gennemføres fra juli 2018 – juni 2019.


Mere information
For mere information, kontakt Maren Pilegaard Andersen: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

Kontakt

  • Banegårdspladsen 6, 1. sal, 7100 Vejle
  • +45 7681 3880
  • 579 80 06 36 13 35
  • 29 18 99 00

Vælg sprog

Søg i VIFIN

Tillad cookies

EU e-Privacy Directive

Denne side bruger cookies til bl.a. at godkende brugere der skal logge ind og navigation. Klik 'Ja tak' for at acceptere, ellers klik 'Nej tak'.

Mere om EUs Persondataforordning

Du har afvist at gemme cookies. Du kan lave denne beslutning om.

Du har tilladt at vores hjemmeside gemmer cookies. Denne beslutning kan du lave om.

VIFINs Persondatapolitik

Læs VIFINs politik for datahåndtering her.